Vraag naar standpunt Landelijke Huisartsen Vereniging over behandeling zonder toestemming (beide) ouders

Aan het Bestuur van De Landelijke Huisartsen Vereniging
Postbus 20056
3502 LB Utrecht

Haarlem, 19 februari 2007

Geacht Bestuur,

In nrc.next van 4 september 2006 hebben wij gelezen in het artikel ‘Jongere kan niet stiekem naar arts’, dat verzekeraarscombinatie VGZ-IZA-TRIAS in gesprek is met vereniging
Kind en Ziekenhuis over mogelijkheden om door kinderen gemaakte medische kosten voor hun ouders verborgen te houden.

De technische kant van deze zaak, met problemen als onvolledige dossiers en eigen-risico, interesseert stichting KOG minder dan de inhoudelijke.
Enerzijds zien wij op de websites www.kindenziekenhuis en www.jadokterneedokter.nl dat men verder wil gaan dan de wet toestaat (“Het kind kan willen dat zijn ouders niet worden geïnformeerd en dat hun niet om toestemming wordt gevraagd”),
anderzijds horen wij van donateurs van stichting KOG dat kinderen met bijvoorbeeld een dyslexie-verklaring geen behandeling kunnen krijgen wanneer niet beide ouders met ouderlijk gezag hiervoor hun toestemming geven.

De wetgever had patiënten in twee groepen kunnen verdelen (jonger en ouder dan 12 jaar) maar heeft dit niet gedaan: de wetgever heeft in de Overeenkomst inzake geneeskundige behandeling patiënten in drie groepen onderscheiden: ouder dan 16 jaar, van 12 tot 16 jaar, jonger dan 12 jaar.
Voor de jongere van 12 tot 16 jaar voorziet de wet in veel zeggenschap over zichzelf: hij moet toestemming geven voor een behandeling, en hij kan een behandeling krijgen zonder toestemming van de ouders “indien zij kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de patiënt te voorkomen, alsmede indien de patiënt ook na de weigering van de toestemming de verrichting weloverwogen blijft wensen” (art. 7:450, 2 BW).
De wet voorziet niet in beoordeling van de vraag, achter de rug van de ouders om, of het kind wijs genoeg is om zonder overleg met de ouders zelf te beslissen.

Graag zouden wij vernemen wat het standpunt van uw vereniging is:
bent u voorstander van toepassing van de wet (jongeren onder de 16 jaar krijgen geen behandeling waarvan hun ouders niet op de hoogte zijn), of
bent u van mening dat het ter beoordeling van de arts is het vragen van toestemming aan de ouders achterwege te laten?

Met vriendelijke groet,
(Drs T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris)

In kopie aan de Hoofdinspectie Gezondheidszorg
                     de Hoofdinspectie Jeugdzorg