Op 8 augustus schrijft KOG aan de Denktank Transformatie Jeugdstelsel, en op 6 oktober een herinnering

Aan de DenktankTransformatie Jeugdstelsel
Nederlands Jeugd Instituut
Postbus 19221
3501 DE Utrecht

Haarlem, 8 augustus 2014

Zeer geachte leden van de Denktank,

Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders wil het volgende onder uw aandacht brengen: in Schotland is jeugdzorg al lange tijd de verantwoordelijkheid van de gemeenten.

Op 22 oktober 2013 heeft in Trouw een artikel gestaan van een oud-vicepresident van de Amsterdamse rechtbank, waarin hij pleitte voor juryrechtspraak in het strafrecht.
Een jury-systeem zou zeker goed zijn in jeugdrecht:  alleen als een jury vindt dat een kind uit huis geplaatst moet worden mag het verzoekschrift machtiging uithuisplaatsing aan de kinderrechter worden gestuurd.

In de Nieuwsbrief najaar 2014 van stichting KOG zal een interview met een Nederlandse medewerkster van de Schotse jeugdbescherming geplaatst worden, waarvan het slot luidt:
Jeugdzorg in onze vorm bestaat daar niet, er is kinderbescherming en hulpverlening.
De jeugdhulpverlening is bij de gemeente ondergebracht. Mensen die daar werken zijn gescreend en geregistreerd. Raad voor de kinderbescherming bestaat niet, ook het beroep gedragsdeskundige is niet bekend.
Wanneer de werker een rapport uitbrengt wordt dit op waarheid getoetst!
Er wordt gekeken wat de problemen zijn en hoe die op te lossen. De jeugdhulpverlener ondersteunt de ouders het beoogde doel te behalen.
Het probleem waardoor men in aanraking met jeugdhulp is gekomen moet worden opgelost en dan kan het dossier gesloten worden. Niet gaan zoeken of er misschien toch nog iets anders is waar hulp voor nodig zou kunnen zijn.
Medicatie is er minder, is een kind druk of juist stil. Wel dat kan, waarom moeten er dan medicijnen voorgeschreven worden, wat (in de toekomst) nadelige bijwerkingen voor het kind kan hebben.
Mocht het echt thuis niet gaan dan wordt er eerst naar het netwerk gekeken.
Kan het kind daar geplaatst worden, dan heeft dat altijd de voorkeur.
Komt er een rechtszaak dan wordt altijd het kind gehoord. Ook jonge kinderen worden gehoord. Dat is mogelijk als het gesprek vakkundig wordt gevoerd.
Mocht de gezinsvoogd een uhp nodig vinden, wordt er een jury bijeen geroepen (van gewone mensen, niet verwant aan jhv) die moet beoordelen of het echt nodig is.
De ouders worden gehoord en de juryleden  stellen kritische vragen en overleggen onderling. De juryleden moeten er alle mee instemmen, anders geen uhp.
Resultaat: ouders die hulp durven vragen, zonder bang te zijn voor de gevolgen.

Children & Families

Scottish Children’s Reporter Administration (SCRA)

The Children’s Hearings System is the care and justice system for Scotland’s children and young people. A fundamental principle is that children who commit offences, and children who need care and protection, are dealt with in the same system – as these are often the same children.
At the heart of the system are Children’s Reporters, who are based in our local communities. Children and young people are referred to the Reporter from a number of sources, including police, social work, education and health. They are referred because some aspect of their life is giving cause for concern.
Link to SCRA website which has further information:

In 2012, 2013 en 2014 hebben de kinderrechters gemeld dat zij niet genoeg tijd hebben om hun werk goed te doen (zie resp. NRC 20-12-2012, rapport onderzoek NVvR 19-09-2013, NRC 30-01-2014).

Het Schotse systeem zou waarschijnlijk de werkdruk iets verzachten.

Wij verzoeken u dringend u op de hoogte te stellen van de praktijk in Schotland, en met name te pogen het jury-systeem bij uithuisplaatsingen mogelijk te maken voor de gemeenten.
Wilt u ons laten weten hoe u hier tegenover staat?

antwoord denktank: