Op 4 januari 2016 heeft KOG een brief gestuurd aan het NIP

3511 RV Utrecht

Haarlem, 4 januari 2016

Geacht Bestuur,

Onze ouderorganisatie Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders adviseert ouders die te maken hebben met jeugdhulp. Het komt regelmatig voor dat wij ouders adviseren om te kiezen voor een BIG-geregistreerde of bij het NIP aangesloten psycholoog, als er sprake is van een onderzoek of behandeling. Ouders hebben dan meer zekerheid een ervaren, goed opgeleide psycholoog te treffen en bij onvrede een klacht te kunnen indienen.

Ouders stuiten vaak op het probleem dat hulpverleners zelf niet weten hoe het zit.
Een medewerker van de Raad voor de Kinderbescherming in Utrecht vertelde dat alle medewerkers van deze instelling BIG-geregistreerd zijn. Dat is niet het geval.
De betrokken medewerker zelf vragen wordt als een blijk van wantrouwen gezien en geduid als tegenwerking. Bovendien krijgen ouders de psycholoog bijna nooit te spreken. Er worden  adviezen aan de kinderrechter uitgebracht die soms onderbouwd worden door een rapport van een gedragsdeskundige die alleen dossieronderzoek heeft gedaan.

De psycholoog zelf of de werkgever weigert soms de informatie waarmee men kan zien of iemand ingeschreven is in het BIG-register of aangesloten bij het NIP.
Kunt u dit probleem oplossen? Is misschien een mogelijkheid NIP-leden met hun BIG-nummer op uw site te zetten?

Wij zijn uiteraard bereid dit onderwerp te komen bespreken.

Met vriendelijke groet,