Op 18 januari 2018 heeft KOG mr A. Rouvoet een brief gestuurd i.v.m. zijn project Scheiden zonder schade, en op 12 maart een reactie ontvangen

Geplaatst op [PUBL_DATE]
2018 >>

Aan de weledelgestrenge heer mr A. Rouvoet

Zeer geachte heer,

Ëen donateur wees ons erop dat u niet direct ziet hoe waarheidsvinding, feitenonderzoek, een plaats heeft in uw programma: scheiden met zo weinig mogelijk schade. Helaas zien wij dat wel!

Er zullen uiteraard veel scheidingen zijn waarbij de partners in vrede en rust afscheid van elkaar kunnen nemen.Helaas zijn er ook veel scheidingen waarbij een van de partners zich "bij het grof vuil gezet" voelt. Een wraakactie is dan een mogelijkheid. En hoe kun je beter iemand treffen dan in zijn kinderen? Men denke aan Medea.

Helaas zijn er wel scheidingen waarbij het voor de kinderen beter is dat zij een van de ouders niet of maar heel weinig meer zien, omdat het een slechte ouder is. Ook zonder scheiding zouden die kinderen beter af zijn geweest zonder die ene ouder. Maar wij nemen aan dat in het overgrote deel van de scheidingen dit niet het geval is, omdat de meeste ouders nu eenmaal geen slechte ouders zijn maar zielsveel van hun kinderen houden en daar ook naar handelen.
Een wraakzuchtige ouder zou niet de kans moeten krijgen de kinderen hun andere ouder af te nemen. Juist omdat het mogelijk is dat te doen, beginnen mensen aan een dergelijke wraakactie. Wij stelen het kind van de buren niet omdat wij weten dat het niet mogelijk is: dat kind wordt beschermd. De overheid zou alle kinderen dienen te beschermen tegen deze acties.

Als ouders in een zeer emotionele periode dit belang van hun kinderen (een eigen relatie met allebei hun ouders) uit het oog verliezen, moet de overheid deze kinderen beschermen.
Vakkundig feitenonderzoek in het kader van strafrecht speelt hier een rol. Nu is het vaak zo dat de eerste klap een daalder waard is: heb als eerste contact met een hulpverleningsinstantie, maak de andere ouder zwart, en succes bijna verzekerd. De insinuatie is een feit geworden waarvan uitgegaan wordt, zoals u hebt gelezen in het artikel van Marieke Sjerps in De Groene Amsterdammer.
Dat een werkelijke ouder-kind-relatie met beide ouders voor alle kinderen van zeer groot belang is, is ons voorgehouden op het congres Waarheidsvinding in de jeugdzorg waar u gesproken hebt.
Wij citeren met volle instemming uit het OZO-nieuws van december 2014 (uitgave van stichting Ouders Zonder Omgang):
"Het staat vast dat na echtscheidingen "¦ Dat wordt hard in de hand gewerkt door de perverse "beloningen" die in het catch as catch can van het Familierecht worden uitgedeeld. Daarin wint immers die ouder die de andere ouder het eerst en het hardhandigst demoniseert. Wangedrag, valsheid, oneerlijkheid worden beloond, want stel je toch eens voor dat het allemaal waar zou zijn, wat er wordt beweerd.
...
"¦ waar het om gaat: stop de evidente onwaarheden, stop de willekeur, stop de evidente misleiding van de rechter!"

Het hoeft niet moeilijk te zijn. Wij citeren weer dit nummer van het OZO-nieuws:

Do"s en Dont"s t.a.v. het gezin na echtscheiding
DO"s:      1.Bescherm de gezinsrelaties tegen inbreuken door wie dan ook
                2. De zorg voor de kinderen fifty-fifty over de ouders verdelen
                3. Aanvaard elke andere regeling die de ouders zelf troffen
                4. Twistpunten beslechten op basis van objectieve criteria
                5. Uitspraken handhaven via directe en parate executie

DONT"s: 1. Geen bemoeienis met het ouderschap (m.u.v. strafrecht)
                2. Niet in het verleden graven
                3. Niet ingaan op verwijten of beschuldigingen
                4. Geen discriminerende termen als "omgang" en "hoofdverblijf"
                5. Geen eenzijdige wijzigingsverzoeken in behandeling nemen

Stichting KOG is van mening dat met deze do"s en dont"s de belangen van kinderen en alle ouders zeer gediend zijn. Ook dus van ten onrechte de andere ouder beschuldigende ouders op de langere termijn. Mensen willen toch het beste voor hun kinderen. Maak het onmogelijk die kinderen te beschadigen door ze een ouder af te pakken. De do"s en dont"s zijn in lijn met de brief van KOG aan de Commissie voor VWS d.d. 7 december die wij u op 8 december hebben gestuurd: Haal de vechtscheiding weg bij jeugdzorg.

Met vriendelijke groet,
T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris

In kopie aan de Commissie voor VWS
                       de Commissie voor V&J

12 maart 2018:

Dag allen,

Nu er met de presentatie van de rapportage 'Scheiden... en de kinderen dan?' op 22 februari jl. een einde is gekomen aan mijn opdracht, wil ik u heel hartelijk bedanken voor uw bijdrage. Ik herhaal wat ik schreef in het Voorwoord: bedankt dat u ons heeft gediend met uw kennis, expertise én persoonlijke ervaringen.

In alle bescheidenheid meen ik dat we met ons werk impact hebben gemaakt en echt iets betekend hebben voor dit weerbarstige vraagstuk en voor de mensen die met de gevolgen ervan geconfronteerd worden.

De rapportage ligt nu bij de twee ministers én bij de Tweede Kamer. Ik kijk met veel belangstelling uit naar de manier waarop alles opgepakt gaat worden en een vervolg krijgt. Ik weet dat er op en tussen de ministeries actief nagedacht wordt over de vormgeving van het vervolg. In april zullen de ministers de Kamer nader inhoudelijk informeren over hun standpunt over de rapportage en de acties en over de uitvoering daarvan.

Hierbij vindt u de link naar de rapportage en de brief van de bewindspersonen aan de Tweede Kamer en twee linkjes naar de tv-uitzendingen van Jinek en Jacobine op Zondag.

Nogmaals bedankt en wellicht tot ziens!

Hartelijke groet,

André Rouvoet