Moeder akkoord met weekend-pleeggezin, machtiging dus niet nodig

Jurisprudentie overig (o.a. klachtjurisprudentie) >>

Het standpunt van de belanghebbende

De moeder heeft – deels bij monde van haar advocaat – ter zitting aangegeven dat zij het eens is met het voorstel om [voornaam minderjarige01] zo nu en dan een weekend in een weekendpleeggezin te laten verblijven. [voornaam minderjarige01] staat op de wachtlijst bij Horses & Co en zou hier zodra er plek is elke zaterdag terecht kunnen. [voornaam minderjarige01] verheugt zich daarop. Daarnaast is er ook een omgangsregeling met de vader van [voornaam minderjarige01] . Bij de afspraken over een weekendregeling moet wel rekening worden gehouden met zowel Horses & Co als met het contact met de vader. Bovendien wil [voornaam minderjarige01] haar broer wel zo nu en dan in het weekend kunnen zien.
De advocaat heeft de vraag opgeworpen of de regeling met het weekendpleeggezin wel via een machtiging tot uithuisplaatsing moet worden vastgelegd, aangezien een en ander volgens de moeder ook in onderling overleg kan plaatsvinden.

De beoordeling

Uit de overgelegde stukken en de behandeling ter zitting is het volgende gebleken. Eerder heeft de GI een reguliere machtiging tot uithuisplaatsing verzocht. Dit verzoek is op 8 april 2022 aangehouden. Inmiddels gaat het beter in de thuissituatie en is er meer rust. Om deze rust te waarborgen, heeft de GI het verzoek aangepast naar een machtiging tot uithuisplaatsing voor plaatsing in een weekendpleeggezin. Ter zitting is besproken dat het goed gaat thuis. Er heeft een verandering plaatsgevonden, aangezien [voornaam minderjarige01] pubergedrag begint te vertonen, maar ook hier kan de moeder steeds beter mee omgaan. De moeder ziet dat het goed kan zijn voor [voornaam minderjarige01] om zo nu en dan een weekend in een weekendpleeggezin te verblijven. De moeder is het hier dan ook mee eens en denkt zelf aan één à twee weekenden per maand, waarbij er wel rekening dient te worden gehouden met de dagbesteding van [voornaam minderjarige01] bij Horses & Co, de omgangsregeling met de vader en het contact met haar broer. Aangezien de moeder akkoord is met een regeling met een weekendpleeggezin, is de kinderrechter van oordeel dat een machtiging tot uithuisplaatsing daarvoor niet noodzakelijk is. Het verzoek zal dan ook worden afgewezen.

De beslissing

De kinderrechter: