Initiatiefwetsvoorstel van CDA over grootouders/kleinkinderen

2509 AC Den Haag

Haarlem, 15 juni 2015

Zeer geachte Kinderombudsman,

Met genoegen heeft stichting Kinderen-Ouders-Grootouders gelezen over de initiatiefnota van de CDA-kamerleden Oskam en Keijzer "Omgang in het belang van kleinkind en grootouders".

Uw ’Position paper kleinkinderen en omgang na scheiding’ heeft ons verheugd, met name de passage “De Kinderombudsman is net als de initiatiefnemers van de nota van mening dat de drempel om een omgangsverzoek bij de rechter neer te leggen, lager zou moeten liggen dan nu het geval is. Rechters komen nu vaak niet eens toe aan de beoordeling of omgang met grootouders in het belang van het kind is, omdat een verzoek niet-ontvankelijk is. ... Dat acht de Kinderombudsman onwenselijk.”

Wij hopen dat de Tweede Kamer de gedachten van CDA en Kinderombudsman zal omarmen.

Met vriendelijke groet,