Grootouders (en kleinkinderen) weer in de kou

Jurisprudentie i.v.m. grootouders >>

1) "...is het hog van oordeel dat sprake is van een nauwe persoonlijke betrekking tussen de kinderen en de oma. De oma is dan ook ontvankelijk in haar verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling met de kinderen. ... Het hof wijst het verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling tussen oma en de kinderen af, omdat het niet in het belang is van de kinderen.""

2) "...Het illustreert dat er contact is geweest tussen de oma en de kinderen, maar dat is nog steeds onvoldoende om het bestaan van een nauwe persoonlijke betrekking aan te nemen. Daarvoor is meer nodig en daarvan is niet gebleken. Het hof is daarom van oordeel dat de oma niet in haar verzoek tot vaststelling van een omgangsregeling tussen haar en de kinderen kan worden ontvangen."

3) Omgangsregeling met kind overleden dochter. Grootouders ontvankelijk in hun verzoek vanwege 'family life'. meerdere periodes ingewoond bij grootouders. "thans sprake van ontzeggingsgrond, omdat de onrust en spanningen in het contact tussen de families van partijen en het gebrek aan draagkracht van de vader maken dat omgang ernstig nadeel zullen opleveren voor het kind."