Geaccordeerd verslag van gesprek SWV met wethouder Jeugd Haarlem n.a.v. GIRFEC

Geplaatst op [PUBL_DATE]
2018 >>

Kort verslag van het gesprek op 5 september 2019 van de wethouder Jeugd en Onderwijs van Haarlem, de heer Jur Botter en zijn medewerker Liesbeth van den Bos, met twee vertegenwoordigers van het Samenwerkingsverband van Ouders met Jeugdzorg, Truus Barendse en Alice Jansen.
Aanleiding tot de uitnodiging van Haarlem was de e-mail van Alfred Groenen van 15 augustus, nadat hij kennis had genomen van de concept-nota d.d. 16 mei Samen voor jeugd.

Bij thuiskomst na het gesprek las Truus Barendse https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/getting-it-right-for-every-child-een-vloek-of-een-zegen-voor-zorgenkinderen~b18a11e7/ in De Volkskrant van 4 september. Hiermee is het gesprek weergegeven!
De Haarlemse nota bestrijkt een zeer breed terrein, speelplekken voor kinderen, armoedebestrijding, waar jeugd ook maar mee te maken heeft, allemaal zaken waar niemand bezwaar tegen kan hebben, maar het Samenwerkingsverband is uiteraard geïnteresseerd in jeugdhulp en wat daarmee samenhangt, en heeft wel flinke bezwaren.

De wethouder heeft de ongerustheid gelezen, en hij verdedigt de nota. Hij heeft veelvuldig gesproken met alle geledingen en daar nooit iets gehoord wat ook maar leek op de bezwaren zoals aangegeven in de brief van 26 augustus van het SWV. Ouders wilden juist graag geholpen worden bij het organiseren van hulp. Hij heeft flink wat twitterberichten over de nota gezien en voelt zich onheus bejegend: dan praat je toch eerst met mij.
Met de wethouder praten, namens het SWV, is wat er op 5 september gebeurt.

Alice Jansen en Truus Barendse zeggen dat de nota uitgaat van jeugdhulp, jeugdzorg, zoals het op papier werkt en zoals het zou moeten functioneren. De werkelijkheid is vaak anders. Kinderen-Ouders-Grootouders, een van de organisaties die het Samenwerkingsverband vormen, reageert in dit geval op een Haarlemse nota, maar werkt landelijk. Uit alle delen van het land komen telefoontjes van ouders, en zij melden allemaal dezelfde problemen. Kortweg komt het erop neer, dat je in aanraking komt met een vorm van jeugdhulp en daarmee in een fuik zwemt: je komt er niet meer uit. De regie wordt je uit handen geslagen en als je ergens bezwaar tegen maakt wordt er gedreigd met kinderbeschermingsmaatregelen omdat je "niet meewerkt". Zij geven enkele voorbeelden. Allerlei vormen van hulp en steun aanbieden aan mensen is goed, maar wanneer wordt vrijwillig drang, en drang dwang?

De wethouder gelooft niet dat dit werkelijk een groot probleem is. Bijvoorbeeld een melding bij Veilig Thuis wordt toch multi-disciplinair bekeken, meldingen worden toch "gezeefd"?
De meeste problemen zijn veroorzaakt door opvoeding, daar moet je iets mee! En uiteraard is het niet de bedoeling de regie over te nemen, mensen moeten gesteund en geholpen worden.

Het SWV zou graag zien dat expliciet in de definitieve nota komt dat geweigerde hulp bij bijvoorbeeld stoppen-met-roken geen consequenties heeft (Samen met ouders, kinderen en professionals werkt de gemeente Haarlem aan "Rookvrij opgroeien in Haarlem-Oost", rookvrije huishoudens en een rookvrije omgeving voor kinderen). De ouderorganisaties zijn ervan overtuigd dat projecten misbruikt zullen worden om te komen tot drang en dwang.
De wethouder zegt dit niet toe.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft nu een medewerker in scholen en  huisartsenpraktijken. Mensen kunnen dus nergens meer praten over hun zorgen in het vertrouwen dat hun privacy gerespecteerd wordt In gesprek gaan met een CJG medewerker verbinden aan de huisartsen praktijk of school gebeurt alleen op vrijwillig basis, de privacy wordt gerespecteerd,. Zo worden zorgmijders gecreëerd. Overigens horen wij in dit gesprek dat er wel zo"n punt is: ochtenden voor ouders om met elkaar en een pedagoog te praten, geheel anoniem.

Omdat de wethouder vraagt wat hijzelf kan doen, in Haarlem, vragen wij hem de openbare scholen te verbieden schooltijd te laten gebruiken voor andere zaken dan die de scholen aanbieden. Dus een verbod om medewerkers van bijvoorbeeld Veilig Thuis een kind uit de klas te laten halen voor een gesprek.
De wethouder zegt dit niet toe.

Wij zeggen dat er minder, maar veel deskundiger hulp moet zijn. Scholing van de medewerkers van allerlei helpende/beschermende organisaties is nodig.

De wethouder wil graag horen van ervaringen met Haarlemse organisaties. Dat zal nog niet simpel zijn, want mensen schamen zich vaak voor hun contact met bijvoorbeeld Veilig Thuis. KOG in ieder geval zal in de nieuwsbrief, en daarmee op internet, oproepen om ervaringen met Haarlemse organisaties te melden.

Wij zullen de definitieve nota Samen voor jeugd ontvangen.

De cursieve zin is door mevrouw Van den Bos toegevoegd.