Brief aan de Hoofdinspectie Jeugdzorg bij kopie van brief aan Minister Rouvoet

3500 AL Utrecht

Haarlem, 2 augustus 2007

Geachte Mevrouw,

Hierbij zend ik u kopie van de brief van stichting Kinderen-Ouders-Grootouders van heden aan de Minister voor Jeugd en Gezin.

Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders betreurt het dat de Minister voornemens is artikel 71 van de Wet op de Jeugdzorg te wijzigen. Wij achten het geen goede zaak dat in kwesties die de facto een uithuisplaatsing zijn, de raad voor de kinderbescherming en de kinderrechter door bureau jeugdzorg buiten spel gezet worden, zodat geen enkele toetsing van de noodzaak van het indicatie-besluit tot verblijf plaatsvindt.

Wij wensen daarentegen een wijziging van artikel 7 Wjz zodat 16- en 17-jarigen niet langer zonder toestemming van hun ouders een indicatie-besluit kunnen krijgen voor verblijf.

Wij verzoeken u uw invloed aan te wenden om wijziging van artikel 7 Wjz in deze zin te bewerkstelligen.

Met vriendelijke groet,
(Drs T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris)

Bijlage: kopie van de brief van het Programmaministerie voor Jeugd en Gezin aan het bestuur van de Maatschappelijke Ondernemersgroep kenmerk DJB/JZ-2748030