Begeleidende brief aan minister Rouvoet bij kopie van brief aan mevrouw Kroes

Aan de Minister van Jeugd en Gezin,
Zijne Excellentie Mr A. Rouvoet
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag

Haarlem, 18 september 2007

Zeer geachte Heer,

Hierbij zend ik u kopie van de brief van stichting Kinderen-Ouders-Grootouders van heden aan de Europees Commissaris voor Concurrentie.
Wellicht vindt u deze brief niet getuigen van veel vertrouwen in de Nederlandse wetgever.

Op het punt ‘jeugdzorg’ is het inderdaad moeilijk de wetgever het volle vertrouwen te geven: de Bureaus jeugdzorg zijn bureaus met een monopoliepositie, terwijl de jeugdzorg niet de waarborgen voor kwaliteitstoetsing en –handhaving kent die de gezondheidszorg heeft.
De opleidingen voor de medewerkers van de Bureaus jeugdzorg, het niveau waarop zij behoren te zijn opgeleid, liggen nog steeds niet vast. Vergelijking met de gezondheidszorg maakt duidelijk hoezeer de wetgever hier tekort schiet.

Welke regels en normen uit bestuurs- en gezondheidsrecht wel, en welke niet rechtstreeks toepasbaar en van toepassing zijn op de jeugdzorg is een onbeantwoorde vraag.

Dit geheel heeft stichting KOG ertoe gebracht zich te wenden tot de Europees Commissaris voor Concurrentie.

Met gevoelens van hoogachting,
(Drs T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris)