ALLE gepaste maatregelen om omgang tussen kind en ouder tot stand te brengen.

Jurisprudentie i.v.m. gezag, omgang en informatie na scheiding >>

Het hof stelt voorop dat ingevolge de uitspraak van de Hoge Raad van 14 januari 2014 (ECLI:NL:HR:2014:91) de rechter - kort gezegd - gehouden is alle in het gegeven geval gepaste maatregelen te nemen om omgang tussen een ouder en kind te realiseren. Deze gehoudenheid berust op de uit artikel 8 EVRM voortvloeiende verplichting van de nationale autoriteiten, onder wie de rechter, zich zoveel mogelijk in te spannen om het recht op ‘family life’ tussen ouders en hun kinderen mogelijk te maken (vgl. EHRM 17 april 2012, zaak 805/09).

3.11.3.

Het hof is gelet op de inhoud van de overgelegde stukken en het verhandelde tijdens de mondelinge behandeling in hoger beroep van oordeel dat in de onderhavige zaak nog niet alle gepaste maatregelen zijn ingezet om een omgangsregeling tussen de vader en [dochter] te realiseren zoals vastgesteld in de beschikking van dit hof van 24 oktober 2012. Het hof is van oordeel dat de stichting het - ingevolge voormelde beschikking - ingezette traject om tot een omgangsregeling te komen te snel heeft afgesloten nadat de stichting in februari 2014 met de moeder en [dochter] het opnieuw opstarten van de omgang met de vader had besproken.