Aan de korpschef van de Nationale Politie (19 juli 2018) en "antwoord"

Geplaatst op [PUBL_DATE]
2018 >>

Aan de korpschef van de Nationale Politie, drs E.S.M. Akerboom

Haarlem, 19 juli 2018

Zeer geachte heer,

Die pet past iedereen! Een aantal jaren geleden was deze slagzin te zien op affiches en dagelijks op tv. Waarschijnlijk was de bedoeling de burger er op te attenderen dat hij zelf soms actief moest zijn omdat de politie niet overal ogen en oren had.
We zien in 2018 dat de politie soms mankracht inzet in situaties waarin dat niet hoeft, niet mag, niet de bedoeling van de wetgever is.

In een door de politie uitgegeven persbericht stond:
"Moeder aangehouden voor onttrekken kind aan bevoegd gezag
Laatste update: 26-06-2018 | 09:30
Oss - De politie is maandagmiddag bezig geweest met een zoektocht naar een 24-jarige vrouw uit Oss. De vrouw had haar baby tegen het einde van de middag meegenomen nadat ze van jeugdzorg te horen had gekregen dat deze uit huis zou worden geplaatst. Zowel de moeder als het kind werden in de loop van de nacht terug gevonden bij een bekende van de moeder in het Gelders Ewijk. Beiden verkeerden in goede gezondheid. De vrouw is aangehouden en het kind is overgedragen aan jeugdzorg."
De bijgevoegde Nieuwsbrief van stichting Kinderen-Ouders-Grootouders maakt op pag.8 voor de donateurs van KOG duidelijk, dat het niet de bedoeling van de wetgever is (Wetboek van Rechtsvordering en Politiewet) dat de politie assistentie verleent aan Bureaus jeugdzorg (de huidige Gecertificeerde Instellingen).
Assistentie verlenen aan een GI, zonder verzoek van de deurwaarder en bovendien zonder toestemming van de officier van justitie, is onrechtmatig en werkt in de hand dat GI"s makkelijk buiten de rechter om kinderen thuis weghalen. Zeer bedreigende omstandigheden voor een kind zijn geen excuus: een spoed machtiging uithuisplaatsing kan bij de kinderrechter zelfs even telefonisch worden verkregen.
Dat de politie in Oss louter meemde zijn taak te vervullen, blijkt uit het feit dat zij zelf een persbericht hebben uitgegeven. Deze nachtelijke zoektocht had de politie niet hoeven (en mogen) ondernemen. Het ontbrak aan kennis van plichten.

Wij zouden graag een gesprek met u hebben over deze kwestie in het algemeen.

Met vriendelijke groet,
                                                        (T.P. Barendse-Cornelissen, secretaris