10-07-2019

Waarschuwing: de term psycholoog is niet wettelijk beschermd

De term psycholoog is niet wettelijk beschermd, GGZ-psycholoog en psycholoog-NIP wel. NIP-lid betekent niets, want een eerstejaars psychologie kan al NIP-lid worden..En een bijzonder of buitengewoon NIP-lid is een zelfverzonnen titel.l Controleer bij het Nederlands Instituut voor Psychologen of de "psycholoog" in kwestie werkelijk NIP-psycholoog is.

30-10-2018
26-01-2020

Vraag een brief i.p.v. een e-mail

In een gespreksverslag dat opgesteld was door een gezinsvoogd lazen wij dat e-mails van die gezinsvoogd aan een ouder niet in het dossier bewaard worden, brieven wel.

23-06-2013

Het contactjournaal is heel erg belangrijk, maar is hier en daar afgeschaft (met instemming van de Inspectie)

In het contactjournaal ziet u met wie Bjz contact heeft gehad en wat daar besproken is.

19-12-2018

U wilt een deel van het dossier laten verwijderen, en ander wetenswaardigs over dossiers, geschillenregeling heeft haast

Vader wil afschrift van het dossier van de GI. Hij start een klachtenprocedure (klacht ongegrond) en daarna een geschillenregeling ogv art. 1:262b BW. Kinderrechter oordeelt in klare taal: vader is niet-ontvankelijk in zijn verzoek om de GI te veroordelen tot verstrekking van het volledige dossier. Vader had al een klachtprocedure doorlopen. Hij had binnen 6 weken daarna een verzoek moeten indienen bij de rechtbank.

Handreiking gegevensuitwisseling  (intikken op internet, lukt niet vanuit deze website)  Een school werkt samen met diverse partijen in de regio, zoals de jeugdhulp, leerplichtambtenaar, jeugdgezondheidszorg, Jeugd-GGZ, gemeente, politie, en wijkteams/CJG"s. Een onderdeel van deze samenwerking is gegevensuitwisseling. Er zijn vaak vragen over wat de school en externe partners wel en niet mogen uitwisselen vanwege de privacyregels. Deze handreiking geeft uitleg over welke informatie welke partijen met elkaar kunnen delen, ...

06-09-2015

Vernietiging AMK-dossier; schooldossier

Met de komst van de Jeugdwet zijn enkele andere wetten gewijzigd, onder andere de Wet maatschappelijke ondersteuning, Het AMK valt onder deze wet, en niet onder de Jeugdwet.

De Stichting Onderwijsklachten legt aan ouders en scholen uit hoe het zit met het schooldossier.

11-01-2020

Zoekt u een advocaat?

Thans nemen de advocaten, verenigd in het Nederlands Advocaten Comité F&J-recht (NACFJ), zelf hun verantwoordelijkheid. Zij willen nieuwe wegen inslaan om door een fundamentele wijziging van het Familie- en Jeugdrecht en aanvullende maatregelen:

• het leed en de last te verminderen van conflictueuze (echt)scheidingen;
  • onderzoek te doen naar ongegronde ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen van kinderen;
  • rehabilitatie te realiseren
26-10-2019

Vrije advocaatkeuze

Desiree van Doremalen van Coöperatie Ouderkracht voor 't kind heeft een nuttige brief opgesteld

20-01-2023

Vereniging van Nederlandse jeugdrechtadvocaten

Bij de NVJA  zijn ook advocaten aangesloten die voor uw kind optreden. Zo'n advocaat kan het gesprek met de kinderrechter bijwonen, en bijvoorbeeld de wens van de ouders versterken door namens het kind dezelfde wens uiit te spreken. Kijkt u op de website!

28-07-2020

Advocaat wel of niet verplicht?

In verband met jeugdzorg is het altijd verstandig een advocaat te hebben. Overleg met hem of u deze ene zitting misschien zonder hem kunt doen.
05-11-2021

Bedoeld voor professionals, maar dus heel erg nuttig voor ouders!
24-11-2021

Spaar u de moeite!

Belediging, smaad en laster worden alleen als zodanig aangemerkt als informatie over iemand wordt verspreid zonder dat daarmee een welbepaald belang wordt gediend, bijvoorbeeld als een medewerker van VT, de Raad of de GI met naam en toenaam iets over een cliënt op de social media meldt.

Zolang deze medewerkers hun informatieverspreiding beperken tot relevante instanties als VT, RvdK, de GI, de rechtbank of het hof, kan hun geen belediging, smaad of laster worden verweten.

28-11-2021

Een klacht indienen? Soms helpt het, soms werkt het averechts

Ook vrezen ouders de consequenties van een klacht. Advocaat Mieke Krol merkt dat het indienen ervan ertoe kan leiden dat een ouder bestempeld wordt als een strijdende ouder die niet meewerkt met jeugdzorg. ,,Het komt regelmatig voor dat het indienen van een klacht tegen ouders gebruikt wordt, omdat gezegd wordt dat zij het belang van hun kind daarmee niet voorop stellen.”
17-02-2022

Rechtsbijstand voor moeder die gezag dreigt te verliezen

In november 2021 heeft de rechtbank Breda rechtsbijstand toegewezen aan een moeder die het gezag dreigde te verliezen. De rechter verwees naar het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De uitspraak geldt alleen voor dit ene geval. Maar u kunt zich erop beroepen!
De Raad voor Strafrechtspleging heeft deze zomer laten weten dat de rechtspositie van ouders bij uithuisplaatsingen moet worden verbeterd.

13-08-2022

omgangsondertoezichtstelling

RBROT:2022:6045   (11-07-2022)

28-10-2022