U bekijkt nu de pagina: Nuttig om te weten

Welke kinderen worden gesloten geplaatst?

Nuttig om te weten >>

Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland

Onderzoek gesloten jeugdzorg

Uit een onderzoek blijkt dat de Indicatiestelling en kwaliteit van de hulpverlening verbeterd kan worden door familie en vrienden nog meer bij het proces te betrekken dan nu het geval is. Het onderzoek maakt deel uit van een serie van doelgroeponderzoeken die de afdeling Onderzoek, Ontwikkeling en Opleiding (O3) van Stichting Bureaus Jeugdzorg Haaglanden/Zuid-Holland uitvoert. De resultaten geven inzicht in de problemen waarmee de jongeren in een Jeugdzorg Plus instelling en hun ouders kampen.

Een verblijf in een Jeugdzorg Plus instelling heeft een grote impact op het leven van een jongere. Een genuanceerd beeld van de problematiek en een goed onderbouwd besluit tot gesloten plaatsing zijn dan ook van belang.

Problemen in gedrag en opvoeding vormen de grote gemene deler in de groep gesloten geplaatste jeugdigen. Verschillen zijn er echter ook. Zo plegen de jongens vaker dan de meisjes delicten. Agressief gedrag en voorkómen van criminaliteit zijn vaak een argument om hen gesloten te plaatsen. Tijdens de gesloten plaatsing moeten jongens leren omgaan met emoties. Meisjes lopen vaak weg en spijbelen veel. In de besluitvorming om hen gesloten te plaatsen spelen het wegloopgedrag, de noodzaak aan structuur en veiligheid én de bescherming tegen een loverboy vaak een rol. Meisjes moeten tijdens de gesloten plaatsing aan hun zelfbeeld en zelfstandigheid werken.

In 'Kenmerken van en doelen voor de Gesloten Jeugdzorg' kunt u lezen welke kenmerken en achtergronden typerend zijn voor gesloten geplaatste jongeren.