Rapport om van wakker te liggen

PROVINCIE UTRECHT - Politici, ouders en juristen reageren geschrokken op het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd die schrijft dat kinderen onvoldoende hulp krijgen van Gecertificeerde Instellingen als Samen Veilig Midden Nederland. Velen herkennen de problemen die de Inspectie schetst en noemen de situatie bij Samen Veilig ronduit 'slecht'.

De Inspectie kwam afgelopen week met een rapport over instellingen voor Jeugdbescherming en -reclassering (GI's). In de provincie Utrecht wordt die taak uitgevoerd door Samen Veilig Midden Nederland, een bedrijf dat ook Veilig Thuis, het meldpunt voor onder andere kindermishandeling onder zich heeft. Ook opereert het bedrijf onder de naam SAVE. De inspectie stelt vast dat veel kinderen geen of onvoldoende hulp krijgen van GI's. De inspectie roept alle partijen in de keten op om onmiddellijk actie te ondernemen en verbeteringen aan te brengen.