Onderzoek Samen Veilig Midden-Nederland in volle gang

Veilig Thuis is het meldpunt kindermishandeling en huiselijk geweld. In Utrecht is Veilig Thuis een onderdeel van Samen Veilig Midden Nederland,  VT en SAVE (GI en jeugdreclassering) vormen samen Samen Veilig Midden-Nederland.

http://rtvu.nl/n/1895792  Vanuit deze website lukt dit niet: kopiëren en plakken op bijv. google.

GEBREK AAN WAARHEIDSVINDING

De avond kende een aantal rode draden, die tot stand waren gekomen na een inventarisatie van de klachten van de ouders. Het gebrek aan waarheidsvinding door Veilig Thuis was één van de belangrijkste grieven. Aannames worden vaak feiten en verzinsels zijn ineens de waarheid. Als kinderen iets vertellen worden hun woorden volgens de ouders vaak verdraaid. Een vertegenwoordiger van de politie gaf aan dat bij meldingen van huiselijk geweld, de politie ook niet aan waarheidsvinding doet. Jolanda Boere van de politie: "Bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling zoeken wij niet naar feiten, we doen dus niet aan waarheidsvinding. Wij beschrijven alleen de situatie zoals we die aantreffen en sturen die door naar Veilig Thuis." Het blijkt dat het bij het beschrijven van die feiten nog wel eens mis gaat.

V eilig Thuis Utrecht verwijst bovengemiddeld vaak door naar eigen afdeling'

Nationale Zorggids (persbericht)

Veilig Thuis Utrecht, het meldpunt voor vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld, verwijst veelal door naar een eigen afdeling die een ...

Waarschijnlijk is VT Utrecht op dit punt niet slechter dan andere organisaties. "... de keuze van gemeenten voor de organisatievorm van de gebiedsteams. Gemeenten kunnen globaal uit drie organisatievormen kiezen: de professionals die werkzaam zijn binnen deze teams kunnen in dienst blijven bij hun moederorganisatie, zij kunnen in dienst komen bij de gemeente, of de gebiedsteams kunnen buiten de gemeente gepositioneerd worden, bijvoorbeeld in een stichting, waar de professionals dan in dienst komen. Met name wanneer de teamleden in dienst blijven van hun moederorganisatie, wordt het vanwege individuele organisatiebelangen wel heel verleidelijk om cliënten naar de eigen organisatie te leizen." (pag. 83 in 'Echt doen wat nodig is'.

Advocaat Jos Willemsen heeft een brief gestuurd naar de gemeente Houten waarin hij die aansprakelijk stelt voor de schade. De advocaat zegt dat de schade is ontstaan door een onterechte melding van het Houtens sociaal team bij Veilig Thuis Utrecht - het voormalig meldpunt Kindermishandeling - en het ondeugdelijke onderzoek van Veilig Thuis zelf. De gemeente is aansprakelijk voor de ellende die de familie door de bemoeienis van Veilig Thuis heeft moeten ondergaan.

Als u zich ook slachtoffer van Veilig Thuis voelt stuur uw bericht dan naar  marc@rtvutrecht.nl

https://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/actueel/nieuws/2018/april/24/klacht-tegen-vertrouwensarts-veilig-thuis-gegrond  De volledige beslissing vindt u vanaf 25 april op tuchtrecht.nl.