Het doek valt voor Briedis Jeugdbeschermers.

Ter informatie - artikel PZC van vandaag - donderdag 15 april 2021

Jeugdzorgorganisatie Briedis verdwijnt, gevolgen voor 88 Zeeuwse kinderen

MIDDELBURG - Het doek valt voor Briedis Jeugdbeschermers. Dat heeft gevolgen voor 88 Zeeuwse kinderen. Zij moeten binnen een half jaar worden overgedragen aan een andere jeugdzorgorganisatie en krijgen mogelijk te maken met nieuwe hulpverleners.

Rolf Bosboom 15-04-21, 11:23

Briedis was tot februari een van de belangrijkste partijen om de werkzaamheden van het noodlijdende Intervence over te nemen. Uiteindelijk zetten de inspecties en minister Sander Dekker een streep door dat plan van de Zeeuwse gemeenten.

Nu is voor Briedis zelf het einde nabij. Het Keurmerkinstituut heeft aangekondigd het certificaat van de jonge jeugdzorgorganisatie in te trekken, omdat het nog te veel tekortkomingen ziet. Die gaan niet zozeer over de zorg die wordt verleend, maar vooral om de formele eisen waaraan de organisatie moet voldoen. Zo is er bijvoorbeeld nog geen cliëntenraad.

Het voornemen van het Keurmerkinstituut dwingt Briedis om alle lopende dossiers binnen zes maanden over te dragen. De organisatie gaat daartegen bezwaar maken. Zij vindt ‘de opgelegde maatregel disproportioneel in relatie tot de geconstateerde tekortkomingen’.

,,Als jonge, kleine en innovatieve speler is het ons helaas niet gelukt om tijdig aan alle normen van het KMI te voldoen”, schrijft bestuurder Corina Schenk in een verklaring. ,,Wij respecteren natuurlijk dat er voor jeugdbescherming strenge eisen gelden, ook om daarmee de kwaliteit en veiligheid te kunnen garanderen. Maar we hoopten dat het belang van vernieuwing binnen de jeugdbescherming zou worden beloond met iets meer geduld.”