Drangzorg wordt vaak gepresenteerd als verplicht en soms na beëindiging ots weer aangepraat

En niet alleen in Rotterdam! In de Nationale Zorggids staat: "In 2016 werd in Rotterdam meer dan 250 keer besloten tot een drangtraject. Dat is een laatste kans voor gezinnen om zelf de problemen op te lossen en een veilige thuissituatie voor het kind te waarborgen."
Dat klinkt alsof er altijd iets aan de hand is in zo'n gezin, en deze ouders nog een kansje krijgen. KOG heeft meegemaakt dat in een gezin niets anders aan de hand was dan heel veel ruzie tussen ouders, de ouders al in een scheidingstraject zaten, en de ouders het kansje kregen hun kinderen uit huis geplaatst te zien met een omgangsregeling. Geheel buiten de rechter om dus. Ja, net wat kinderen nodig hebben als ouders gaan scheiden. En behalve dat de kinderen nog meer narigheid hadden dan onvermijdelijk was en de ouders tot in hun merg gekrenkt waren, kostte dit de belastingbetaler veel geld.

Bij Jeugdbescherming Rotterdam en ook in andere regio’s gebeurt het volgende:

Ouders waarvan de OTS afloopt en waarvan jeugdbescherming geen verlengingsverzoek indient krijgen een telefoontje van hun jeugdbeschermer waarin hun het volgende wordt voorgelegd.

We gaan de OTS van uw zoon/dochter niet verlengen omdat het niet meer nodig is.

Dat kunnen we via de rechter regelen (daar komt geen rechter aan te pas!) maar het is beter en makkelijker dat wij u terug geleiden via de jeugdbeschermingstafel dan kunnen zij in vrijwillig kader kijken of het allemaal wel goed blijft gaan.

U snapt het al: ouders, bang voor de rechtbank, kiezen voor de optie teruggeleiden via de jeugdbeschermingstafel. Gevolg: ouders staan met een omweg onder drang.

‘Het is belangrijk dat gemeenten en professionals zich realiseren dat het ingrijpen in het gezinsleven gebonden is aan strenge (inter)nationale eisen en alleen mogelijk is als daarvoor een wettelijke grondslag is’, zo staat in de Eerste evaluatie Jeugdhulp. ‘Voor cliënten moet duidelijk zijn dat de regie nog bij de cliënt ligt en dreigende taal moet worden vermeden (zoals termen als ‘vrijwillig, niet vrijblijvend’). Drang mag bij de betrokkenen nooit als ‘dwang’ voelen.’